حمید پورمندی گفت : ازدواج حضرت فاطمه(سلام الله علیها) و حضرت علی(علیه السلام) از مهم ترین اتفاقات تاریخ شیعه است، زیرا سلسله امامان شیعه ثمره این ازدواج هستند.

در گفتگو خبرنگار ازناخبر با حمید پورمندی مسئول قرآن عترت و نماز آموزش و پرورش شهرستان ازنا به مناسبت سالروز ازدواج حصرت علی (ع) و حضرت زهرا(س) و روز ازدواج ایشان ضمن عرض تبریک اول ذی الحجه و پیوند دو نور الهی را که روزی مبارک برای همه نوگامانی است که دل به زندگی فاطمی علیهاالسلام داده اند تا شادی خود را با خاطره همیشه روشن آن روز مبارک،پیوند زننداظهار داشت : همه جا سخن از صدور فرمان الهی مبنی بر پیوند دو نور یعنی علی(ع) و فاطمه(س) بود.
شهر مدینه موضوع نُقل مجالس ملکات و فضائل اخلاقی، زیبائی ظاهری و باطنی، اصالت و شرافت خانوادگی و موقعیت خاص پیامبر چشم‏ها و دل‏ها را بسوی خانه پیامبر می‏ کشاند و توجه بسیاری از مردان جوان مدینه را به این دُرّ گرانبها جلب می‏ کرد.

در ادامه ایشان عنوان کردند : چرا جامعه ما نیازمند الگوی ازدواج می باشد؟
انسان با انتخاب الگو یا سرمشق، به تقلید رفتار می پردازد. علاوه بر الگوهای زنده، که محیط تربیتی مساعد را ایجاد میکنند، اسوه های اخلاقی و انسانی گذشته، موجب حیات مجدد انسان شده و نقش عظیمی در سازندگی وی ایفا میکنند.

وی افزود: واژه الگو معادل و مترادف واژه اسوه در زبان عربی و قران است.
روش الگویی، بهترین و کارآمدترین شیوه، برای اصلاح و تربیت فردی و اجتماعی انسان است.ازدواج حضرت فاطمه(سلام الله علیها) و حضرت علی(علیه السلام) از مهم ترین اتفاقات تاریخ شیعه است، زیرا سلسله امامان شیعه ثمره این ازدواج هستند. مطابق با احادیث، پیامبر اکرم (ص) به وحی الهی، حضرت فاطمه را به ازدواج علی علیه السلام در آورد که از نظر الگویی دارای اهمیت است.

کارشناس امور قرآنی به بیان مراسم خواستگاری امام علی (ع) پرداخت و عنوان کرد:هنگامی که حضرت علی علیه السلام برای خواستگاری فاطمه علیهاالسلام رفت، حضرت حدود ۹ سال داشتند و پیامبر (ص) در خانه ام سلمه بود. حضرت فرمود آمده‌ام تا دخترتان فاطمه را از شما خواستگاری کنم.

آیا مرا می‌پذیرید؟ چهره پیامبر، همانند گل شکفته شد. گویا انتظار این لحظه را می‌کشید. خوشحال شد، ولی جواب قطعی را برعهده فاطمه (ع) گذاشتند.

وی افزود: پیامبر (ص)ماجرای خواستگاری امام علی (ع) را برای دخترش بازگو کرد، خانه ناگهان غرق در سکوت شد و حضرت فاطمه (س) از سر حیا ساکت ماند و حرفی نزدند. به ناگاه بانگ تکبیر پیامبر (ص) بلند شد:اللّه اکبر! فاطمه راضی است. سکوت او نشانه رضایت اوست.

پورمندی ضمن بیان شرایط مهریه حضرت زهرا (س) خاطرنشان کرد:مشخص کردن میزان مهریه، از شرایط عقد در اسلام است. تمام دارایی حضرت شمشیر، زره و شتر آبکشی بود. پیامبر فرمود: شمشیرت را برای جهاد در راه خدا نیاز داری؛ شتر هم برای انجام کار‌های روزمره و امرار معاش می‌خواهی؛ ولی این زره (پیراهن جنگی) رابفروش و پولش را برایم بیاور. حضرت زره را به پانصد درهم فروخت و پول را به عنوان مهریه همسرش نزد پیامبر (ص) آورد تا برای ازدواجشان هزینه کند. این مبلغ به عنوان سنت قرار گرفت و هر یک از اهل بیت (ع) میزان مهریه همسران خود را به همین مقدار مهر السنه مشخص می‌کردند.

در ادامه کارشناس امورقرآنی مراسم عقد این دو بزرگوار را بیان نمود و گفت:پیامبر (ص) به بلال دستور داد که مهاجر و انصار را در مسجد گرد آورد. پس از مدت کوتاهی همگی در مسجد جمع شدند.پیامبر (ص) بر منبر مسجد نشست و در حضور شاهدان، خطبه عقد برترین بانوی اسلام را در مسجد مدینه جاری فرمود. سپس برای عروس و داماد دست به دعا برداشت و فرمود: خداوند برای شما مبارک گرداند و اجتماعتان را پاینده بدارد.

وی گفت : دوره نامزدی یک ماه به طول انجامید و از اجرای خطبه گذشته بودکه پیامبر (ص) باوساطت همسران و درخواست داماد با برگزاری مراسم ازدواج موافقت کرده، به همسران خود دستور تهیه مقدمات جشن عروسی را داد و برای دادن ولیمه عروسی هماهنگی های لازم به عمل آمد.

ایشان در ادامه به اهمیت و فواید ازدواج پرداخت و گفت:
ازدواج، موجب مسئولیت پذیری انسان نسبت به خود و دیگران است و نقش اساسی در سالم‌ سازی فرد و اجتماع دارد. ریشة بسیاری از مفاسد و ناهنجاری‌های اخلاقی بی همسری و نادیده گرفتن این سنت الهی است. خودکفایی و استقلال،ایجاد کانون آسایش و آرامش برای زن و مرد ،تأمین نیازهای جنسی،تولید و بقای نسل،تکامل روحی و معنوی،سلامت و امنیت اجتماعی و….) از مهمترین فواید این سنت الهی است.

کارشناس امور قرآنی به بیان شاخصه‌های ازدواج سالم اشاره کرد و تصریح کرد: دینداری ؛ هم کفو بودن زن و شوهر، عفت و پاکدامنی ، آسان‌گیری ازدواج ، رعایت حقوق یکدیگر ، آراستگی و نظافت ، عشق‌ورزی زن و شوهر، دوری از تجملات در مراسم ازدواج، صداقت و درستکاری در زندگی.

پورمندی موانع ازدواج آسان را برشمرد و گفت: به نظر می رسد این موضوع در دو بعد قابل بررسی است:

۱٫موانع فرهنگی و اجتماعی ازدواج شامل(پیدا نکردن فرد مناسب، سنت های غلط‌ و رایج،لازم دانستن شغل و مسکن مناسب،سخت گیریها و بهانه جویی های خانواده ها، اهمیت بیش از حد به تحصیل و…)

  1. موانع اقتصادی ازدواج شامل (سنگینی مهریه، مشکل تهیه جهیزیه ،جشن‌های سنگین و پرخرج عروسی،مشکل تهیه مسکن،بحران اشتغال و بیکاری و..)

ایشان ضمن بیان ملاک ها و معیارهای ازدواج افزود:
هر اندازه دختر و پسر از نظر ویژگی های گوناگون نزدیکتر باشند. ترکیب آن دو در زندگی زناشویی استوارتر و عمیق تر خواهد بود. این مجموعه ویژگیها در منابع اسلامی با عنوان کفویت عنوان شده است که در ابعاد گوناگونی چون سن، وضعیت روانی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تحصیلی قابل بررسی است.

کارشناس امورقرانی اداره آموزش و پرورش در پایان بابیان اینکه تأخیردر ازدواج چه پیامدهای منفی دارد تصریح کرد:
یکی از تبعات منفی تحقق نیافتن ازدواج جوانان، بروز یأس و ناامیدی در زندگی و در پی آن افسردگی در میان آن‌ها است

محرومیت از ازدواج، موجب تهدید جدی سلامت عاطفی افراد بویژه دختران و پسران که طبع حساس و عواطف سرشاری دارند می‌گردد.

گسترش فساد و فحشا؛ این سه پیامد منفی و زیانبار این مساله است.