اختلالات شاد و کندی سرعت اینترنت دانش آموزان را با نزدیک شدن به فصل امتحانات بیش از هر زمانی نگران کرده است.

به گزارش ازناخبر به نقل از سفیرافلاک، یکسال از شیوع کرونا می گذرد، ویروسی که در همه برنامه ها اختلال ایجاد کرده اما این موضوع برای دانش آموزانی که تا پارسال درس ها را در کلاس های حضوری دریافت می کردند حالا به ناچار باید همه دروس را از فضای مجازی دریافت نمایند، سخت است.

آموزش در فضای مجازی مشکلات عدیده ای را به دنبال دارد، سرعت پایین اینترنت، نبود تلفن های هوشمند برای حضور در این کلاسها، هزینه اینترنت و هزاران مشکل دیگر که مدتهاست این مشکلات دانش آموزان را رنج می دهد اما به هر ترتیبی که شده دانش آموزان سعی می کنند خود را با شرایط هماهنگ نمایند.

در برخی از مناطق اصلا اینترنت وجود ندارد، در برخی از مناطق هم به دلیل محرومیت، دانش آموزان از داشتن تبلت و گوشی محروم بوده و درس ها را از طریق درسنامه و یا سی دی دریافت می کنند تا از درس و تحصیل بازنمانند.

اما با ارائه آموزشها در فضای مجازی، شبکه شاد راه اندازی شد، شبکه ای که قرار بود مدرسه ای مجازی برای دانش آموزان باشد اما مشکلات در این شبکه بیشتر از ارائه خدماتش بود به طوری که قطع و وصل مکرر، سرعت کند، بروز رسانی های طولانی سبب شده تا دانش آموزان در این فضا برعکس اسمی که دارد، بیشتر ناراحت و مضطرب شوند.

وعده های رفع مشکلات شاد، بی ثمر ماند

این در حالیست که وعده های زیادی برای رفع مشکلات در این فضا پشت سر هم قطار شده بود اما این روزها بسیاری از کلاسها در پایه های مختلف در واتساپ برگزار می شود و به دلیل مشکلاتی که در شاد وجود دارد بسیاری از دانش آموزان نمی توانند در این فضا در کلاس های آنلاین شرکت کنند.

هر از چندگاهی شاد بروز رسانی می شود که مدت بروز رسانی برای هر یک از دانش آموزان متفاوت است و چند روزی همه برنامه ها در این فضا مسکوت می ماند تا دوباره بروز رسانی صورت گیرد.

با گذشت حدود سه ماه از سال تحصیلی جدید، با همه فراز و نشیب هایش، فصل برگزاری امتحانات از راه می رسد، اضطراب و دلنگرانی دانش آموزان برای برگزاری امتحانات در این فضا بیشتر شده چرا که ممکن است در اثر قطع اینترنت همه زحمات آنها بر باد رود.

در این میان هنوز برنامه قطعی برای برگزاری امتحانات اعلام نشده اما گویا برای پایه های نهم و دوازدهم به صورت حضوری و مابقی به صورت غیر حضوری برگزار می شود، این در حالیست که با توجه به شرایط موجود کرونایی این دانش آموزان و خانواده های آنها دلنگرانی زیادی برای حضور دانش آموزان در مدارس دارند.

روش نهایی برگزاری امتحانات اعلام می شود

حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نحوه برگزاری امتحانات گفت: با یک وضعیت ثابت روبه‌رو نیستیم بلکه شرایط متفاوت است بنابراین با توجه به صلاحدیدهای ستاد کرونا همکاران ما مشغول بررسی و مطالعات در این زمینه و همچنین تعامل با ستاد ملی کرونا و معاونان آموزشی هستند و تا قبل از شروع امتحانات روش برگزاری اعلام خواهد شد.

وی افزود: آزمون‌های حضوری و مجازی هر دو در دستور کار خواهد بود در این زمینه کیفیت‌ها و روش‌های مختلف آزمون را بررسی و شناسایی کردیم آنچه برای ما مهم است استفاده از روش‌های اطمینان‌بخش در برگزاری امتحانات است تا از فراگیری محتواهای درسی توسط دانش آموزان مطمئن شویم بنابراین همه تلاش ما در این راستا است.

وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: بر اساس ارزیابی ما از برگزاری امتحانات نهایی سال ۹۹، تعداد شرکت‌کنندگان و هم نمرات دانش آموزان در مقایسه با سال قبل افزایش‌یافته است بنابراین علیرغم اینکه بخشی از سال تحصیلی قبل را به‌صورت مجازی داشتیم اما نتیجه کار قابل‌قبول بود.
وی در خصوص برگزاری امتحانات در دی‌ماه گفت: پیشنهادهایی در این زمینه ارائه‌شده که هنوز هیچ‌یک قطعی نشده است.

حالا دلنگرانی دانش آموزان در ایام امتحانات بیشتر شده، مجازی یا حضوری برگزار شدن امتحانات این روزها یکی از مهمترین دغدغه های دانش آموزان و اولیا تبدیل شده که در روزهای کرونایی مضطراب فصل امتحانات هستند.

اما زمزمه هایی از برگزاری کلاسها به صورت حضوری شنیده می شود، اگر چه این موضوع تکذیب شده اما برقرار شدن کلاس های درس در ایامی که کرونا می تازد و قربانی می گیرد تنها روند شیوع را تسریع می بخشد.

۲۳ درصد دانش آموزان لرستانی محروم از شاد

نصراله بازگیران معاون آموزش و پرورش لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: هنوز نحوه قطعی برگزاری امتحانات اعلام نشده که به محض اعلام از سوی وزارت آموزش و پرورش، به اطلاع دانش آموزان می رسد.

وی با اشاره به مشکلات شبکه شاد افزود: در حال حاضر بیش از ۷۷ درصد دانش آموزان لرستانی به شاد دسترسی دارند و ۲۳ درصد به دلیل نبود اینترنت و یا گوشی هوشمند، دروس را از طریق درسنامه دریافت می کنند.

معاون آموزش و پرورش لرستان تصریح کرد: بیشترین درصد دانش آموزانی که در شبکه شاد هستند، مقطع متوسطه دوم با ۸۲ درصد دانش آموزان است.

بازگیران عنوان کرد: شبکه شاد چند ماه یکبار بروز رسانی می شود و در حال حاضر این برنامه طی روزهای گذشته بروز رسانی شده است اما به دلیل سرعت اینترنت، قطع و وصل هایی در این شبکه رخ می دهد.

وی بیان کرد: در استان بیش از ۳۰ هزار دانش آموز به شاد دسترسی ندارند که از طریق توزیع درسنامه در بین دانش آموزان سعی شده تا این دانش آموزان دروس خود را دریافت کنند و از تحصیل بازنمانند.

ضرورت تصمیم گیری برای امتحانات در شرایط کرونا

حالا در روزهایی که بسیاری از دانش آموزان مشغول به تحصیل در فضای مجازی هستند، برخی چشم انتظار داشتن یک تبلت و یا گوشی هستند تا بتوانند پا به پای دیگر دانش آموزان در این فضا درس بخوانند، در این راستا خیرین بار دیگر آستین همت بالا زدند و تبلت هایی را برای تعدادی از دانش آموزان تهیه کردند.

می طلبید با توجه به شرایط خاص در ایام کرونا، دولت با همکاری آموزش و پرورش برای این دانش آموزان نیازمند تبلت هایی را تهیه کند چرا که تبلت و داشتن وسیله هوشمند یکی از مهمترین ابزارهای برگزاری کلاس درس در فضای مجازی است که در این راستا متاسفانه اقدامی صورت نگرفت.

اما با توجه به فصل امتحانات ضروری است تا مسئولان و تصمیم گیرندگان، تصمیمی اساسی بگیرند تا دانش آموزان و والدین آنها بیش از این دلنگرانی حضور فرزندان خود را در مدارس در این روزهای کرونایی نداشته باشند.

انتهای پیام/